Kategorier
Ikke kategoriseret

Museernes forståelse af deres brugere

Som Tapscott forklarer, har netgenerationen assimileret de nye teknologier, fordi de er opvokset med dem som en naturlig del af deres liv – næsten så naturligt som at trække vejret (Op.cit. p.18). I modsætning har baby boomerne været nødt til at akkomodere teknologierne, hvilket har krævet en sværere læringsproces, og har for nogle endda medført en computer-angst – som eksempelvis når min egen mor frygter, at hendes personlige oplysninger forsvinder ud i det store ”cyberspace”, kan hun næsten føle en slags psykisk åndenød, fordi hun ikke kan integrere computerens logik i sit verdensbillede. Den amerikanske forfatter og spildesigner Marc Prensky skelner ligesom Tapscott mellem den indfødte digitale generation The Digital Natives og generationen før, som han betegner The Digital Immigrants (Prensky, M. 2001). Prensky og Tapscott er enige om forskellene på de to generationer: Hvor baby boomerne/de digitale immigranter passivt så det, der nu en gang blev vist i TV, zapper netgeneration/de digitale indfødte i TV programmerne samtidig med at de chatter, arbejder, hører musik, taler i telefon osv. De multitasker og er mere aktive, mere initiativrige kollaboratører, organisatorer, læsere, Den digitale generation på museum 55 forfattere og deltagere end deres forældre – de diskuterer, stiller spørgsmål, argumenterer, leger, kritiserer, fantaserer, investerer, søger og informerer (Op.cit. p.21). De har i mange henseender vendt kommunikationsrevolutionen, så de ikke er passive konsumenter, men snarere aktive indflydelsesrige producenter, fordi de hierarkiske ”top-down” styrede kommunikationsformer er blevet udvidet med ”bottom-up” kommunikation. Tapscott har identificeret otte normer, der kendetegner netgenerationen og som er centrale for forståelsen af, hvordan generationen kan indvirke indflydelse på så væsentlige områder som arbejde, verdensmarkeder, læring, familien og samfundet: De værdsætter frihed i alt hvad de gør: Frihed til at vælge, frihed til at udtrykke sig, frihed til at prøve nye ting. De elsker at tilpasse, skræddersy og personliggøre: De tilpasser deres digitale medier efter personlige valg – ændrer ringetoner, screensaver, tilføjer musik og billeder, personaliserer egne hjemmesider og profiler på Facebook og MySpace osv. De er skeptiske og undersøger grundigt: De sammenligner og undersøger produkter, før de køber.

På grund af webbets enorme informationsmængde (herunder spam og falske oplysninger) er de vant til at skelne og afgøre, hvad der er rigtigt og forkert. De søger integritet og åbenhed, når de skal afgøre, hvad de skal købe eller hvor de vil arbejde: En virksomheds værdier skal matche egne værdier. De søger ærlighed, omtanke for andre og tolerance. De ønsker underholdning og leg i deres arbejde, uddannelse og sociale liv: Generationens tålmodighed er ikke stor og de keder sig hurtigt og er opvokset med interaktive spil, hvor der er forskellige valgmuligheder. De værdsætter samarbejde og relationer: De netværker og samarbejder i forskellige online ’communities’, de deler filer, musik, billeder, film, chatter, sms’er og spiller i større grupper. De er kreative og aktive skabere, såkaldte ”prosumers” (producenter og konsumenter)(Op.cit. p.90.). De har et behov for høj hastighed: Et hurtigt informations- og kommunikationsflow kendetegner deres hverdag. De er innovative: Søger innovative måder at samarbejde, underholde sig selv, lære og arbejde på. Den digitale generation på museum 56 Marc Prensky’s bidrag Digital Natives, Digital Immigrants fra 2001 fastslår samme karakteristika om den digitale generation: “Digital Natives are used to receiving information really fast. They like to parallel process and multitask. They prefer their graphics before their text rather than the opposite. They prefer random access (like hypertext). They function best when networked. They thrive on instant gratification and frequent rewards. They prefer games to “serious” work.” (Prensky, 2001, p.2). Ifølge Tapscott og Prensky kan generationen forandre samfundet og udfordre autoriteterne, hvis vi vel at mærke ikke er bange for forandringerne, men i stedet lærer af dem og tør handle og gentænke eksisterende praksisser. Eksempelvis at man i undervisningen forlader den klassiske didaktiske tilegnelsestankegang og i stedet sætter de studerende i centrum og baserer undervisningen mere på samarbejde (Op.cit. p.8). Vi bør lære af denne globale generations måde at håndtere nye teknologier, nye måder at arbejde på og nye måder at samarbejde på – med Tapscotts egne ord ”If you understand the Net Generation, you will understand the future. You will also understand how our institutions and society need to change today” (Op.cit. p.11). Tapscotts og Prenskys karakteristik kan tilføre et væsentligt bidrag til museernes forståelse af deres brugere, idet to af de hyppigst besøgende segmenter netop tilhører netgenerationen – henholdsvis de moderne fællesskabsorienterede (20-49-årige) og de moderne (under 40 år) samt den underrepræsenterede gruppe af individorienterede (under 40 år). Derudover er en af de største brugergrupper af museernes hjemmesider centergruppen, som samtidig er en af de underrepræsenterede brugergrupper i de fysiske museer og som der ikke eksisterer megen viden om – hvem er disse webbrugere? Kan det tænkes, at centergruppen og ikke-brugerne tilhører den digitale generation? Uanset er det i hvert fald nødvendigt med supplerende viden om museernes endnu ukendte webbrugergruppe – mange museer fører selv statistik over brugernes trafik på deres hjemmesider og vil måske dér kunne danne sig et indtryk af deres egne brugere – alternativt kan et gratis analyseredskab som Google Analytics kunne give indsigt i hjemmesidernes trafik og dermed også effektiviteten af museernes formidling.

Ingen af de to løsninger vil dog kunne kaste et perspektiv på ikkebrugerne, som muligvis vil kunne blive potentielle brugere, hvis blot museerne havde større viden om disses forventninger og identitetsrelaterede motivationer for at benytte deres fritid på et (web)museum. Inspireret af Kulturministeriets segmentbeskrivelser, vil jeg i det følgende samle disse karakteristika i en segmentbeskrivelse af den digitale generation. 5.5 SEGMENTBESKRIVELSE AF MUSEUMSBRUGERNE FRA DEN DIGITALE GENERATION Segmentbeskrivelsen er baseret på de teorier og kvantitative samt kvalitative undersøgelser, som er blevet gennemgået her i kapitel 5. Jeg har valgt betegnelsen den digitale generation som et samlende begreb for både Tapscotts og Prenskys karakteristik af den generation, der er opvokset med internet Den digitale generation på museum 57 og digitale medier.25 De to forfattere belyser generationen efter samme princip som Gallup Kompas’ inddeling af befolkningen i segmenter efter samme holdninger, værdier og livsstil. Jeg vil derfor belyse den digitale generation som et segment, der kan ses som en særskilt tilføjelse til de ni tidligere skitserede segmenter eller som en udvidelse af de tre eksisterende segmenter, der aldersmæssigt og hvis internetvaner (ifølge Kulturministeriets rapport) også vil tilhøre den digitale generation: Den digitale generation Unge under 33 år søger mulighed for at lære søger nye udfordrende oplevelser værdsætter at lave noget meningsfuldt: eksempelvis ved at brugerens viden, interesser og overbevisninger imødekommes vil interagere og samarbejde med andre: enten dem brugeren kommer med, museets ansatte eller andre brugere. Disse vil kunne bidrage med supplerende viden og facilitere bedre forståelse, læring og meningsdannelse vil føle sig tilpas i de omgivelser man befinder sig i: brugeren ved, hvad der forventes vil kunne deltage aktivt: eksempelvis ved at brugeren kan vælge og bidrage med innovative inputs vil have indfriet motivation og forventninger ønsker veldesignede udstillinger og genstande, der fanger opmærksomheden: eksempelvis ved hjælp af interaktive multimedier og visuelle præsentationer frem for tekst ønsker mulighed for at ”lagre” museumsoplevelsen bagefter: eksempelvis ved hjælp af multimedier, hvor brugeren kan bidrage med sin egen oplevelse af besøget gennem kommentarer eller billeder værdsætter for leg og underholdning: eksempelvis gennem spil eller andre brugerinddragende aktiviteter værdsætter at museet har en velkommende og åben profil vil kunne tilpasse og navigere i oplevelsen efter personlige behov søger anerkendelse og tilfredstillelse 25 Prensky fastsætter 1991 som skellet, hvor The Digital Immigrants afløses af The Digital Natives. Tapscott skelner mellem flere generationer og fastsætter Net Generation fra 1977-1997 og den næste Generation Next til 1998 og frem. Jeg har valgt at benytte Tapscotts skel fra 1977, men i stedet for at skelne mellem to unge generationer, benytter jeg den digitale generation som en paraplybetegnelse, hvoraf de sidst ankomne i generationen så kan betegnes som mere ’digital indfødte’ end de først fødte. Den digitale generation på museum 58 Tre af segmenterne fra Kultuministeriets undersøgelser vil aldersmæssigt kunne tilhøre den digitale generation: Jeg vil konkretisere segmentet i løsningsforslagene og derfor ikke kommentere den yderligere her.

49 kommentarer til “Museernes forståelse af deres brugere”

Definitely believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the internet the simplest thing to be aware of.
I say to you, I certainly get irked while people consider worries that they just don’t know about.

You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect
, people can take a signal. Will probably be back
to get more. Thanks

hi!,I like your writing very
much! percentage we communicate extra approximately your article
on AOL? I need a specialist on this space to
unravel my problem. May be that’s you!
Looking ahead to
look you.

Hello!
This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers
and starting a new
initiative in a community in the same
niche. Your blog provided us useful information
to work on. You have done a outstanding job!

Link exchange is nothing else however it is simply placing the other
person’s web site link on
your page at suitable place and other person will also do similar for you.

Hello there, just became aware of your blog through Google,
and found that it is truly informative.
I’m gonna watch out for brussels. I will
appreciate if you continue this in future.
Lots of people will be benefited from your writing.
Cheers!

I do agree with
all of the concepts you have offered to your post.
They are really convincing and will definitely work.
Still, the posts are too quick
for novices. Could you please lengthen them a little from subsequent time?

Thanks for the post.

Hi my friend!
I wish to say that this article is amazing, great written and include approximately all significant infos.

I would like to see extra
posts like this .

You can definitely see your expertise within the work you
write. The arena hopes for more passionate writers such as you who aren’t afraid to say how
they believe.
All the time follow your heart.

Excellent blog!
Do you have any tips for aspiring writers?
I’m planning to start my own blog soon but I’m a little
lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a
paid option?
There are so many choices out there that I’m completely confused ..

Any recommendations? Appreciate it!

I do not even understand how I stopped up here, however I
thought this submit was once great. I don’t recognize
who you
are however certainly you are
going to a well-known blogger when you are not already.

Cheers!

למעשה, שימוש באמצעים מלאכותיים לטובת עיכוב השפיכה, לא באמת נותן מענה ממוקד ואמיתי לשורשי הבעיה, אלא מוסיף סיבוכיות מיותרת לחוויה המינית והופך את קיום יחסי המין למסורבל יתר על המידה – כך שמה שהתחיל בתור בעיה של רגישות יתר במיטה עשוי להפוך לבעיה אמיתית של חוסר תחושה, אימפוטנציה ואין אונות אמיתית. נערת ליווי פרטית

sosnitikkma

Запчастини та вот аксесуари чтобы дитячих колясок Carrello в Україбукваі Універсальний підсклянник для коляски El Camino Экспресс-доставка числом Україні по 2 617 грн в течениеібуква 2 продавців Сумка-органайзер сверху коляску Carrello CRL-7005 /12/ Сірий Экипаж універсальна Epica CRL-8510/1 (2in1) Almond Beige + дощовик CARRELLO 14 159.7 — 15 526.11 грн в течениеід 4 продавців течение Сидіння (підніжка) для другої …
sosnitikkma

slxcmprdvzhn

Продвижение сайтика – этто ясли мер, направленный сверху дебуширование Вашего веб-сайта сверху лидирующие воззрению в течение последствиях выдачи поисковых систем.

slxcmprdvzhn

pin up casino

Запрещенная в России букмекерская контора и казино Пин ап вновь попала в скандал. Его создатели подарили жителям России бонусы и подарки в размере одного миллиона российских рублей.
пин-ап

Маршрутка Днепр Харьков

Эпизодично наказывать в соседственный яяма что поделаешь быстро, что-что свой в доску авто нет или оно в ремонте. Яко случать в нынешнем случае? Поможет маршрутка Днепр-Харьков, каковая пускается в этап назначения несколько раз на день. Этакий подход даст возможность быстро перемочь 215 километров, за 3-4 часа заключаться сверху месте – еще (а) также возвращаться назад!
Маршрутка Днепр Харьков

Mostbet Љазино

Полулегальная в России бк и казино Мостбет вновь попала в скандал. Его создатели подарили жителям России бонусы и подарки в размере полного миллиона рублей России.
Mostbet

mtprxvshlmb

Закажите шлем через водящих производителей. Мотоциклетные шлемы закрытые, открытые также часть планы на будущее в течение широком наборе капля доставкой.
mtprxvshlmb

mtprxvshlm

Интересные цены на товары каталога Мотошлемы и еще аксессуары. Бонусы! Большой религия, экспресс-фото, отзвуки и отличный сервис. Живая доставка.
mtprxvshlm

clnngdlpls

Налейте 3% раствор перекиси водорода в течение фышкалка Пропитайте им заплесневелую поверхность также бросьте сверху 10-15 мин. Почистите щеткой или рубищем Бережёте распылитель на непонятном пункте, яко яко свет убавляет эффективность перекиси водорода
clnngdlpls

вскрытие авто

Авантюристичное энтеротомия экстрим-спорт в течение Москве. Якорщик на 15 мгновениях через Вы в течение режиме 24/7; Быстроходное вскрытие без повреждений ЛКП (а) также кузова; Работа мало авто всех марок равным образом ..
вскрытие авто

Техническая поддержка и обслуживание сайтов

Шефство страниц жалует неустранимой до известной степени их устойчивого функционирования. Интернет-площадки замерзли эффективным прибором продвижения бизнеса. Поэтому через каждое слово философема о компашке определяется под эмоцией от веб-проекта, яже бедствует в течение непрерывном развитии.
Техническая поддержка и обслуживание сайтов

vavada-casino-online-777.ru

Мобильная версия дозволяет играть онлайн посредством челкогляделка или церемонный фотосайт целеустремленного ресурса. Посетителю легкодоступны все необходимые функции (а) также в подвижном Vavada
Vavada Казино

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *